Inspiroitumassa mielenkiintoisien Case-esimerkkien äärellä MARK Kasvuaamussa
JiPS osallistui MARK Kasvuaamuun Tampereella 28.5 Finnkino Plevnassa. MARK Kasvuaamuissa päästään kiinnostavien case-esimerkkien kautta kurkistamaan menestyksen kulissien taakse. Tilaisuuksissa voi oppia eri toimialojen haasteista ja kokemuksista, poimia parhaat tärpit ja soveltaa menestysreseptejä omaa työhön. Tilaisuuksia järjestetään neljä kertaa vuodessa, useilla eri paikkakunnilla ja niiden takana häärii Suomen Markkinointiliitto ry.
Tämän kertaisessa kasvuaamussa puheenvuoron sai Sauna from Finland, Siro Creative ja Creative Crue Oy.
Sauna from Finland konseptoi kotimaisen saunaelämyksen
Sauna from Finland toiminnanjohtaja Carita Harju kertoi insipiroivan ja vähän yllättävänkin tarinan suomalaisen saunakulttuurin tuotteistamisesta ja kansainvälistymisestä. Tiesitkö, että ennen tätä yritystä kukaan ei konseptoinut meille niin rakasta saunaelämystä yhdeksi paketiksi? Tämä on sinänsä hämmentävää, sillä sauna on nimenomaan se, mikä ulkomailla tulee ihmisillä Suomesta ensimmäisenä mieleen. Miksi sitä ei käytetä tehokkaammin hyödyksi? Nyt viime vuosina tähän on onneksi tullut muutos ja isot yritykset kuten Original Sokos Hotellit, Harvia, Lumene ja Karhu-olut ovat lyöneet päänsä yhteen ja konseptoineen Caritan avulla kotimaisen saunakulttuurin. Seuraava etappi on saada tämä paketti kansainvälistettyä.
Sarjamaisella videosisällöllä näkyvyyttä Marimekolle
Siro Creativen vastaava tuottaja Joel Hypén taas esittele Marimekko Growth Stories kampanjaa, jossa hyödynnettiin sarjamaista videosisältöä kansainvälisessä markkinointikamppanjassa. Projekti, jossa tuotettiin yli 200 erilaista videota ja saavutettiin huimia tuloksia! Ennenmuinoin riitti, että tehtiin yksi video. Nyt formaatteja ja julakisupaikkoja on niin paljon, että videoita on ehdottomasti järkevää tuottaa monikanavaisesti. Keskimääräisesti esimerkiksi Facebookissa videota katsotaan 11 sekunnin verran – sitten siirrytään seuraavaan sisältöön. Vaikutus on siis tehtävä tuon 11 sekunnin aikana. Tämä vaatii ihan toisenlaista lähestymiskulmaa kuin vaikkapa pitkissä mainoselokuvissa. Instagramin kuvasuhde poikkeaa Snapchatista ja niin edelleen. Yhdellä versiolla ei enää pärjää. Tällaisen videomäärän tuottaminen vaatii kuitenkin erittäin hyvää suunnittelua, jotta paletti ei hajoa tai vaikuta irralliselta. Parhaimmillaan kuitenkin päästään lopputulokseen mitä esimerkiksi Marimekon kohdalla koettiin: verkkokauppamyynti kasvoi, liikevaihto kasvoi ja näkyvyys lisääntyi huimasti. Brändiä saatiin tehokkaasti esille ja uudistettiin samalla ihmisten ajatusta Marimekosta: se on paljon enemmän kuin vanhusten saunatakkimerkki. Se on kansainvälistä muotia ja kotimaista designiä parhaimmillaan, joka sopii kaikenikäisille.
Brändiuudistus – miten Creative Crue sen teki?
Sami Nieminen ja Aapo-Lassi Kankaala Creative Crue Oy:sta taas kertoivat miten brändiuudistuminen käytännössä sujui, kun tuotantotalo päätti vaihtaa suuntaa ihan kokonaan. Kaikki lähti kahden yrityksen sulautumisesta: perinteisempi mainostoimisto liitettiin digitaalisemman aikakauden toimistoon. Piti yhdessä oikein miettiä, minkälainen firma tästä syntyisi ja miltä se näyttäisi ulospäin. Haluttiin pyyhiä vanhoja pölyjä ja selkeyttää imagoa niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tällainen ei ole helppoa, varsinkin kun normaalit työt puskevat takavasemmalta kokoajan päälle. Uudistusta piti hieroa taustalla ja kypsytellä vähän puolisalaa. Creative Crue otti alusta alkaen henkilökunnan mukaan muutokseen ja näin saatiin oikeasti tekijöiden näköinen paketti, johon oli helppo sitoutua. Uudistukselle luotiin mittarit, joiden avulla uudistusta arvioitiin jatkuvasti. Mittaroimalla ja dataa tutkimalla päästiin lopputulokseen, joka oikeasti toimii.
Yhdessä tekemällä saadaan enemmän aikaan
Tästä tilaisuudesta jäi käteen paljon ajattelemisen aihetta ja täysi sali kertoi siitä, että tällaisille tapahtumille on tilausta. Siellä me kaikki markkinointi-ihmiset istuttiin sulassa sovussa ja inspiroiduttiin toistemme ajatuksista. Enää ei tarvitse olla kilpailijoiden kanssa vihamiehiä, vaan markkinoinnin eteenpäin vieminen on meidän kaikkien yhteinen etu. Yhdessä luodaan enemmän, tehokkaammin ja tuloksellisemmin. Inspiraatio on yhteistä voimavaraa, jota voi ja kannattaa ammentaa myös sieltä aidan toiselta puolelta.